Sterrenpoort-Nieuw-Zeeland.reismee.nl

Geologie, vulkanisme en aardbevingen

Driekwart van Nieuw-Zeeland ligt meer dan 200m boven het zeeniveau.
Nieuw-Zeeland is volgens geologen voortgekomen uit het zuidelijke supercontinent GONDWANA.
Van alle tektonische platen die al ruim ca. 190 miljoen jaar boven het vloeibare magma-kern vd aarde drijven, botsen de Indo-Australische én de Pacific platen tegen elkaar aan in een tegengestelde roterende richting.

Oud Nieuw-Zeeland

Ter hoogte vd Straat Cook (ligt tussen het Noordereiland en Zuidereiland) haakten ze in elkaar!
* Ten noorden schoof de Pacific plaat onder de Info-Australische,
* ten zuiden van de Straat Cook andersom. Sinds ongeveer 80 miljoen jaar plooit zich daar een lange bergketen, die loopt van Fjordland op Zuidereiland via de Southern Alps tot aan se East Cape op het Noordereiland.

70 miljoen jaar geleden maakte deze bergketen zich los van het Australische continent. Deze drijft sindsdien oostwaarts af.
De brug tussen het land kwam onderwater te liggen. Heftige aardkrachten dreven het land uiteindelijk omhoog en de weersinvloeden en elementen gaven het vorm. Gletsjers sleten grote diepe dalen uit waarin de fjorden, rivieren en beken ontstonden. Smeltwater verplaatsten het zand en grind, dat voor de kusten en in de rivierbeddingen achterbleef.

Huidige vorm Nieuw-Zeeland

* Het waterpeil steeg na de ijstijd waardoor grote delen van oud Nieuw-Zeeland onderwater kwam te staan en oud-Nieuw-Zeeland opgesplitst werd in het Noordereiland en Zuidereiland.

* Aan de vorming van her Noordereiland hebben ook vurige krachten deelgenomen. De Info-Australische tektonische plaat is op de plek waar de botsing plaatsvindt erg instabiel hierdoor. Het magna komt hier dicht sn de oppervlakte. Het vulkaangebied strekt zich uit tussen: Auckland - Coromandel - Taupo. Dit is een van de meest actieve vulkaangebieden op aarde met de zeevulkaan White Island tot aan Tongariro, Mt Ngauruhoe en Mt Ruapehu.

* Aardbevingen: Door deze breukzones komen er ook jaarlijks zo rond de 1400 bevingen voor in Nieuw-Zeeland. Volgens de metingen schudt de aarde hier om de 3 dagen duidelijk voelbaar en wordt er 2 keer boven de 6 vd Schaal van Richter een beving waargenomen.

Marjan

Wat leuk dat wildlife, vooral die gekko's vind ik schattig. Wat een mooie en interessante reis maken jullie.

Groeten,

Wim en Marjan

Bieke

Waw, Maria, dat je dat allemaal opzoekt en ons uitlegt, daar moet toch heel wat tijd in steken? Dank daarvoor! Ik wist vroeger nauwelijks iets over N-Zeeland, bv. waar het precies t.o.v. Australië ligt, nu is er een hele wereld open gegaan! Toevallig hebben we in de voorbije weken op de Belgische TV enkele uitzendingen gezien over de dieren aldaar, zonder jullie reis zouden we er niet op gelet hebben, denk ik. Groetjes aan je leuke gezinsleden! Ook van Freddy.