Sterrenpoort-Nieuw-Zeeland.reismee.nl

Zandvliegen brrrrrrr

Een hele vervelende ervaring is die van de ' zandvliegen'. Zandvliegen zijn een onderfamilie van bloedetende vliegen. Ze prikken je om bloed uit te zuigen. De een heeft er heel veel last van terwijl de ander nauwelijks wordt geprikt! Gelukkig hoor ik met Margriet tot de gelukkigen! Ik ben slechts 1x beproefd terwijl de mannen soms lekgeprikt worden. Jeuk en huidirritatie tot gevolg.

Er bestaat trouwens een Maori-legende waarom zandvliegen bestaan. De god Tu-te-raki-whanoa was net klaar met het scheppen van Fjordland, en het was ongelofelijk mooi. Zo mooi dat mensen stopten met werken. Ze stonden alleen nog maar te kijken naar al het prachtige landschap om zich heen. De godin Hinenuitepo werd boos vanwege al deze onproductieve mensen, en daarom schiep zij de zandvlieg om ze te bijten en in beweging te krijgen!!!! ......worden daarom Margriet en ik nauwelijks bezocht door hen??!! In ieder geval vinden ze ons bloed niet echt lekker.

Men zegt dat Zandvliegen alleen voorkomen op het zuidereiland. In het gebied rondom Christchurch zul je er geen last van hebben, maar daarbuiten, en vooral aan de zuidkust, ga je ze zeker tegenkomen.

Zandvliegen (sandflies) zijn kleine vliegjes. Ze bijten alleen als je stilstaat, en ze houden niet van direct zonlicht. Vooral ‘s ochtends, tijdens de schemering en op grijze dagen zul je er last van hebben. Ook houden ze niet van harde wind en regen. Als je gebeten bent ontstaat een klein bultje, en deze zal een paar dagen jeuken. Naast de bultjes die je er van krijgt zijn zandvliegen ook vervelend omdat ze in grote zwermen om je heen kunnen komen vliegen. Op zo’n moment kun je beter blijven lopen en pas binnen ergens gaan zitten.

Wij hebben inmiddels verschillende voorbereidingen getroffen. Het zijn sprays die je preventief moet opbrengen. Een biologische met veel citronella en groene zeeplucht!!! Uggu uggu uggu maar zelfs toen durfde een enkele Zandvlieg het nog aan! Op internet worden de merken OFF en DEET aangeraden!

Leuk hoor een bezoek aan Nieuw-Zeeland!

Marjan

Doet me denken aan de blackflies in Canada, ook zulke gezellige beestjes. Vind die zandvlieg wel erg mooi trouwens.