Sterrenpoort-Nieuw-Zeeland.reismee.nl

Walvissen, dolfijnen en andere zeedieren rondom Nieuw-Zeeland

In de kustgebieden rondom Nieuw-Zeelandse worden er in sommige jaargetijden enorme walvissen en bultruggen gespot. In het noorden bij The Bays of Island en in het zuiden in Fjordland worden er daarom veel boottochten georganiseerd.

James Cook

Sinds James Cook werden de zeeën hier al leeggevist en nam men meerdere keren het initiatief tot een verbod op de walvisvangst. Na James Cook volgden namelijk nog vele expedities en tegen het einde van de 18e eeuw ondernamen de eerste robben- en walvisjagers, handelaren en avonturiers de lange reis om hun geluk te beproeven in Nieuw-Zeeland.
Nadat de ontdekkingsreizigers het land hadden ontdekt werden ze al snel gevolgd door robben-en walvisjagers, handelaren en avonturiers. De robbenjagers kwamen vanaf 1790 aan land en hadden binnen 30 jaar de robbenpopulatie gedecimeerd. Hierdoor was de handel niet meer rendabel en vertrokken de meeste weer of men zocht ander werk.

19e eeuw

Vanaf 1800 kwamen de walvisjagers aan land bij de Bay of Islands. Hier werd toen bij Kororareka, het latere Russell, de eerste Europese nederzetting gebouwd. In deze periode werden er voornamelijk op het Zuidereiland walvisvaartstations gebouwd.

De walvissen die je kan spotten bij de Bay of Islands in het noorden op het Noordereiland zijn de bryde walvissen, orka's en migrerende bultruggen.

Bay of Island Dolfijnen

Ook leven hier in Bay of Islands meerdere soorten dolfijnen in familieverband. Men geeft zelfs 100 % garantie af om ze te zien tijdens een georganiseerde boottocht.

Tevens zijn er organisaties die zwemmen met de dolfijnen mogelijk maken. De watertemperatuur is hier trouwens prima.

Hiernaast leven er ook grootschalig zeehondenkolonies, robben, pinguïns en nog veel meer. Zo waren we vandaag getuige van de vangst van een 130 kg wegende Marlin (Blue stripe). Dit is een hele snelle zwaardvis soort.

Eigenlijk kreeg ik er kippenvel van hoe koelbloedig en trots men keek naar de gedode vis. Hoe kan men blij worden door het doden van een levend wezen! Men leeft toch niet in hongersnood om dit beest te moeten afmaken! Overal zag ik bloedsporen en schaafwonden op zijn huid. Vreselijk, maar ik vrees dat de wereld er nog niet aan toe is om deze 'sport' te verbieden.

Marlin, jouw beelden hebben me diep geraakt. Ik zal ze niet snel vergeten!

Rita Pulmans

De wereld mag eindelijk begrijpen, dat de dieren onze broeders en zusters zijn.
Het lijden wat we hen teweeg brengen dient nu voor altijd te stoppen
Mogen we hopen op een vernieuwend bewustzijn van de mens.
Liefde naar deze wezens toe inplaats van erbarmelijke praktijken.
Daar bid ik voor.